Kollaborativ

Nu ryger min opmærksomhedskaprende Netvibes startside altså!

Posted in Desktop 2.0, Jens Poder by poder on oktober 10, 2008

Jeg så Tariq Krim i går på New Media Days. Det var sjovt at se ham, for Tariqs produkt Netvibes har været min startside i browseren siden kort efter Netvibes launchede i 2005. Det er nok rekord for en startside for mig.

Men Tariq sagde noget under sit oplæg som fik mig til at overveje at slette Netvibes fra min browser for evigt.

Det handlede om opmærksomhed. Om hvorledes sociale medier har evnen til at samle folks opmærksomhed. Og det er præcis det der er mit problem…

I mit firma Peytz & Co. bruger vi en af de populære webbaserede mail og kalender løsninger. Zimbra hedder den vi bruger. Det er i sig selv fint, men nu kommer vi til problemet. Hver gang jeg vil åbne min browser for at oprette en aftale i min kalender skal jeg forbi min Netvibes startside.

Og så sker det forfærdelige.

Min opmærksomhed bliver kapret af de sociale medier. For på min Netvibes side ligger mine Facebook venners nyeste kommentarer, mine Twitter Feeds og ny mail på min private Gmail.

Så i stedet for at få booket det møde jeg åbnede min browser for, bliver min korttidshukommelse instantly slettet af nye Tweets fra gode venner og Facebook status opdateringer om at Maria lige har lavet nummer to.

Og så har jeg simpelthen glemt, hvad jeg egentlig åbnede browseren for. Og før jeg ved af det har jeg brugt 20 minutter på Stumbleupon!!!

Måske er det bare mig der er hjernedød (det behøver I ikke kommentere på). Eller også er der en grundlæggende problematik ved det at have sine produktivitetprogrammer liggende i browseren, som jo er et enormt distraherende stykke software.

Hvis produktivitetssoftware på nettet koster mig 20 minutters random surfeture, så er det jo så som så med hvor smart det er. Eller er det bare mig. Er der nogen af jer der har oplevet samme problem?

– Jens Poder


3 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. poder said, on oktober 10, 2008 at 11:35 pm

    Jeg er opmærksom på at der findes produkter som Fluid og Mozilla Prism, der lader mig oprette

    Men Fluid til Mac har meget vanskeligt ved at huske kodeord, og mange AJAX tunge sites fungerer rigtig skidt. Min Zimbra vil for eksempel ikke køre AJAX versionen men kun standard HTML version i Fluid.

    Det har så fået mig i gang med at teste Mozilla Prism

    – Jens Poder

  2. Bo Abrahamsen said, on oktober 11, 2008 at 5:44 pm

    måske skulle du lave en genvej til jeres mail/kalender url og så åbne den genvej istedet for at åbne for en “default” browser.

    hvis dette lyder for simpelt, kan du jo lave en “applikation” ud af udvalgte websites hvis du bruger Googles Browser. (det syntes jeg er ret smart)

  3. poder said, on oktober 11, 2008 at 8:37 pm

    Prism fungerer rigtig godt. Nu har jeg installeret en med min mail/kalender og sit eget ikon.

    @Bo – du burde selvfølgelig vide at en genvej ikke helt er en perfekt nok løsning til mig🙂

    Seriøst overvejer jeg under alle omstændigheder at droppe Netvibes. Det går også tit galt når jeg skal google et eller andet, og åbner en browser.

    Måske skulle jeg begynde at bruge Quicksilver til alt og google via den…

    – Jens Poder


Skriv et svar

