Kollaborativ

Steve Jobs Keynotes fik mig til at kvitte Flock!

Posted in Uncategorized by poder on juni 27, 2007

promokeynote120607

Jeg har en hang til at se keynotes med Steve Jobs. Jeg beundrer hans præsentations-teknik, og der er altid spændende computerguf at kigge på. Eneste uheldige sideeffekt er et par uger med intens lyst til gældsætte mig og købe væg til væg MAC-grej hjemtil. Og i går var det så keynoten fra Apples årlige Worldwide Developer Conference, som vækkede min quicktime viewer fra sin lange dvale.

På WWDC fik Apple endelig præsenteret deres nye Leopard OS, og fremvist deres nye Windows version af browseren Safari.

Keynoten indeholdt to ting af interesse for læsere af Kollaborativ.

  • En ny “Byg dine egne Wigdets” feature i Apples Dashboard
  • Apples nye Safari Browser, som fik mig til at kvitte Flock! og installere Windows Live Writer og JUploadr.

Webclips

Hvis I klikker og ser keynoten vil I 49 minutter inde i programmet se en vidunderlig og innovativ feature som Apple har bygget ind Safari og Apple OS X Leopard.

webclip

Featuren tillader brugeren at lave egne widgets ved blot at klikke på en knap i Safari.

Fra for eksempel forsiden af dr.dk, kunne man have lyst til at have området med Nyheder, som en Widget.

I Safari kan man nu higlighte denne del, og Hey Presto, gemme den som en Widget på sit desktop.

Indtil i går syntes jeg at Netvibes Universal Widget API var verdens fedeste Widget-ide, men det her slår alt.

Goodbye Flock! Goddag Safari, Juploadr og Windows Live Writer!

For første gang i lang tid blogger jeg uden for browseren. Jeg skriver disse ord i Microsofts fikse og gratis Windows Live Writer. Vi har tidligere skrevet om den her på sitet, men der er sket ting og sager siden.

Anledningen var al virakken omkring Safari-browseren.

Da jeg havde installeret den og browset rundt i den et stykke tid, må jeg indrømme at jeg tænkte, “Hold kæft hvor går det stærkt!”. Lidt den samme følelse jeg havde første gang jeg brugte Firefox. Men nu var det altså Mozilla og Flock, der pludselig virkede langsom.

Så Safari er altså rigtig hurtig. Til gengæld kan den ikke en skid! Droplets (funktioner der ligger i linkbarren i browseren) virker sjældent. Så Pres-It og Post To Tumblr virkede pludselig ikke mere.

Så uden Flocks indbyggede blog-writer og dens indbyggede håndtering af Flickr-billeder, manglede jeg en hurtig måde at poste blog-indlæg på.

writer_screenshot

Enter Windows Live Writer!

Jeg må sige at jeg er imponeret over hvor god Live-writeren er blevet. Fra Flocks meget skrabede skrive-værktøj, sidder jeg nu i en fuld WYSIWIG editor, med alle de funktioner jeg er vandt til, som tastatur-genveje til oprettelse af links og formattering af tekst.

Jeg kan tilmelde flere forskellige blogs. Og live-writeren downloader stylesheets fra websites’ne, sådan at man sidder og editerer i de skrifttyper og styles man har på sitet. Rigtig fedt!

De ting jeg savnede i tidligere versioner af Live Writeren: Tags, Flickr-billeder, kan man nu hente ind som plugins.

Der er ovenikøbet et smart “Insert Website Image” plugin, som lader en hente et screendump af et site mens man skriver

For eksempel her fra poder.dk. Jeg klikker på en knap. Taster URL’en, bestemmer størrelsen, og så laver programmet det til mig. DET ER DA SMART!

Så nu har jeg lige installeret Juploadr, så jeg kan uploade billeder til Flickr nemt, og det er så rygraden i mit nye blog-setup.

Hvordan blogger du?

– Jens Poder

3 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anders said, on juli 17, 2007 at 1:08 pm

    Lyder cool nok, men personligt blev jeg dog lige grebet af det ultrapraktiske og lynhurtige ScribeFire-plugin til min Firefox-browser.
    Nu kan jeg med et enkelt klik i browservinduet hente et skrivefelt med de mest anvendte formatteringer, og skrive blogindlægget med det samme – det bliver automatisk smidt direkte på monobit.dk.

  2. Jonas said, on juli 23, 2007 at 9:22 am

    Flock tillod indsættelse af “private” Flickr-billeder, hvilket Live Writer vist ikke gør. Måske en lidt obskur feature, men jeg brugte den meget i forbindelse med en semi-privat famileblog.

  3. […] var det Safari Browseren der fik mig til at kvitte flock. Og efter en lang periode er jeg nu tilbage på Firefox med “Blog this in Windows Live […]


Skriv et svar

