Kollaborativ

Desktop 2.0 applikationer

Posted in Desktop 2.0, Jens Poder by poder on juni 14, 2007

O’Reilly Radar > Beyond the Browser

Allison Randal har begået et indlæg, hvor hun har fat i noget meget vigtigt i forhold til den retning vores computeres interface vil udvikle sig.

Essensen af Allison Randals artikel er med hendes egne ord:

The wave of the future is not web browser applications. Instead we’recoming full circle back to desktop applications, but this time we’vebroken the old idea of single user silo applications with no connectionto the outside world.

Jeg synes det er en meget skarp tanke.

Vi oplever allerede kraften fra denne slags værktøjer på vores computere uden at tænke over det. Tag for eksempel Itunes, der fungerer som en musikafspiller på din PC, men hele tiden interagerer med internettet, når den henter albumoplysninger og covers, når du køber musik og downloader podcasts, og når du deler dine playlister over netværket.

Endnu mere stærkt bliver det når man kigger på et andet eksempel fra Allisons artikel.

Songbird har vi tidligere skrevet om her på Kollaborativ. Denne særlige applikation er en slags browser og medieafspiller i et. Den er bygget på Mozilla platformen, og tillader dig at surfe internettet som om det var et kæmpe arkiv af musik og video. Samtidig håndterer den alle dine musikfiler fra computeren, og kan oven i købet importere dine Itunes-playlister.

De har en fantastisk Screencast her, hvor man får demoet funktionen. Læg mærke til brugen af Steve Jobs agtige “Boom!” og “One more thing!” klicheer. Totalt kitchet.

Denne type applikationer giver altså adgang til data og funktionaliteter båret af Internettet i et fuldt interface af den type, der er svære at bygge inden i en browser. De giver dig således også mulighed for at benytte funktionerne når du er offline.

Google arbejder på noget der hedder google gears, der giver dig mulighed for at benytte web2.0 websites offline, men det er stadig RIGTIG ustabilt. Jeg installerede det for at prøve at bruge det med Remember the Milk, hvilket resulterede i konstante crashes af min browser.

Hvis denne måde at tænke på bliver fulgt af mere markante spillere i Web 2.0 universet så ser det rigtig spændende ud.

Her er et par af mine drømme-scenarier:

  • Et plugin til Office-pakken, der gør det muligt for mig at gemme mine dokumenter via Google’s documents and Spreadsheets, eller lignende, og have samme kollaborative muigheder. Måske skulle strategien fra Google i virkeligheden være at lave en særlig version af OpenOffice!
  • På samme måde kunne jeg godt tænke mig en tynd desktop-klient der håndterer mine todo’s, online-kalender og online-mail, og selv lod mig sammensætte hvilke services jeg vil bruge. Todoist, Gmail og Gcal eller Tadalist, Yahoomail og Zoho kalender.
  • Foto-browser i stil med Songbird, men blot med fokus på stillbilleder. Håndter dine billeder offline og online og søg på billeder via alle mulige billedsøge services, og læg dem lokalt i et interface.

Fremtiden ser lovende ud!

– Jens Poder

technorati tags:,

Skriv et svar

