Kollaborativ

Mindomo fælles online mindmapping

Posted in Jens Poder by poder on marts 18, 2007

Hvis du bruger Mindmaps er det her ret fedt. Jeg er normalt en stor fan af Mind Manager fra Mindjet, som er et program til at lave mindmaps på computeren.

Men firmaet Mindomo har lanceret en online-version i flash, hvor brugeren i et meget lækkert interface kan skabe sine egne mindmaps og dele dem med andre.

Det er meget meget lækkert lavet, og så er det gratis… dog kan man maks have 7 mindmaps af gangen.

Lad os se hvor længe der går før Mindomo bliver snuppet af en af de store og integreret i deres online officepakker. Hvis Google køber det har efterhånden en ret fed online office-pakke.

Tjek Mindomo ud her

– Jens Poder

technorati tags:,

11 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. tveskov said, on marts 18, 2007 at 1:32 pm

    I sidste uge brugte jeg Mindomo til at dokumentere en innovations workshop. Det gik i det store hele fint, dog var der et par gange hvor jeg pludselig ikke kunne gemme mit aktuelle mindmap og det var jo ikke rart. Men det er jo beta software så jeg havde selv været ude om det, men man skal nok ikke bruge Mindomo til “mission critical stuff”.

  2. […] kollaborativ har fundet, og leget lidt med mindmapping, så hvis du er interesseret i mindmapping check det ud. Firmaet Mindomo har lanceret en […]

  3. Anne said, on marts 22, 2007 at 1:22 am

    Hej Jens,

    Tak for din introduktion – jeg har i lang tid haft behov for et Mindmapping værktøj uden rigtig at være klar over det var det der manglede. Jeg er involveret i en række gruppe præsentationer- og projekter i forbindelse med mit studie og det der tit er problemet er at organisere idéer og under-idéer på en overskuelig måde så man hurtigt vælge til og fra og få konsistens igennem det hele.

    Jeg har installeret Mindjet’s trial version og finder den yderst nyttig. Mindjet’s store fordel, som jeg ser det, er at man kan eksportere mindmap dokumentet til f.eks Power Point eller Word, med et tryk på en knap. Derved har man allerede et fornuftigt udkast til sin pp præsentation eller sin rapport, og slipper for en masse spildtid og kommer hurtigt igang. Fremragende! Så vidt jeg kan se, har Mindomo pt. ikke den mulighed?

    Men som du selv nævner, har Mindomo et velesignet og hurtigt interface, det Google-doc/wiki agtige princip om at man kan være flere om at redigere det er en fin detalje, og så er det jo gratis. Jeg blev dog lidt betænkelig ved at læse kommentaren fra Tveskov… det skulle gerne være pålideligt! Mindjet holder sig en hamper pris på deres studiepris version (corporate versionen havde jeg ikke nerver til at se prisen på), og Mindomo er gratis og virker lovende – der vil jo nok også komme udvikling på den. Hvis du kender flere produkter af den type ville det være dejligt med en update. Et offline produkt med Mindmap’s eksport funktionalitet men til højst et par hundrede kr for en licens, ville ramme plet for mit vekommende.

    Venlig hilsen Anne

  4. poder said, on marts 22, 2007 at 8:07 am

    Hej Anne

    Der er lidt forskellige produkter til MindMapping online. Desværre er der ikke så mange af dem der tilbyder den eksport funktionalitet du efterlyser, som rigtignok er en fantastisk feature ved Mind Manager.

    Her er et par stykker:

    – Fremind: http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page
    Et nørdfokuseret projekt. Har aldrig appeleret til mig pga. deres programmør agtige interface og fokus på Linux platform.

    – Mind Meister: Minder lidt om Mindomo. Har mange af de samme funktionaliteter, lidt grimmere interface, men til gengæld kan man flytte armene på mindmappet frit rundt.

    Det der nok er mest interessant som et alternativ for dig er programmet Open Mind, som ser meget lækkert ud. Det kan også eksportere. De har en gratis prøvepakke man kan downloade: http://www.matchware.com/en/products/openmind/OpenMind2/default.htm

    – Jens Poder

  5. poder said, on marts 22, 2007 at 8:11 am

    Et af mine yndlingssites DIYplanner har også lavet en oversigt over en masse Mind Map ressourcer:

    http://www.diyplanner.com/node/2366

    – Jens Poder

  6. poder said, on marts 22, 2007 at 8:28 am

    Og endelig… en rigtig sjov en http://bubbl.us/index.php

    Bubbl er superhurtigt og lækkert mindmapper interface uden så mange dikkedarer.

    – Jens Poder

  7. Anne said, on marts 22, 2007 at 1:26 pm

    Super tak for ressourcerne… Desværre ser det ud til at Open Mind faktisk er endnu dyrere end Mindjet’s program, når man sammenligner med MJ’s akademiske licens. Men jeg henter den gratis prøvepakke så snart jeg er færdig med at lege med Mindjet’s om 21 dage🙂

    Bubble’s er sød. Problemet er at de fleste man tilfældigvis skal arbejde sammen med ikke nødvendigvis er så interesserede i eller hurtige til, eller har tid til at lege med web applikationer, delt redigering osv. Det er nemmere med en offline, visuel mindmap der kan omsættes til de kendte, praktiske office programmer… det kan alle gå med til.

    Mange tak for indsigten… jeg har bogmærket posten her -den er yderst brugbar med alle de links og beskrivelser, tak.

  8. Anne said, on marts 22, 2007 at 1:41 pm

    Nu har jeg lige prøvet Freemind. Jeg er enig i at det har et lidt autistisk interface, men ok… det virker, og kan eksporteres til jpg og pdf. Hvis man ikke har råd til en Ferrari, må man jo køre Fiat 127.

  9. Anne said, on maj 3, 2007 at 2:59 am

    Hej Jens,

    Ved du om der er nogen interessante nyheder på Mindmap fronten?

    og hvad er det BEDSTE gratis mindmapping værktøj til gruppearbejde (koorporativ brainstorm) – for folk der ikke er vant til at bruge online værktøjer, som skal overbevises først og ikke kan tåle at der sker nogle fejl overhovedet, så står de helt af igen.

    Altså det sikreste og mest intuitive.
    “Kan pludselig ikke gemme” som tveskov beskriver må ikke ske.

    Venlig hilsen Anne

    PS. Jeg har prøvet free trial versionen af Mindjet (Pro 6) – excellent værktøj. Men selv deres “academic” pris version er alt alt for dyr for en studerende. 3-400 kr er den øvre smertegrænse for nyttig software, og så skal det også være godt.

  10. Jens Poder said, on maj 3, 2007 at 9:18 pm

    Hej Anne

    Jeg fik en mail om at Mindmeister nu officielt har lanceret, men dem har jeg jo omtalt før.

    Hvis det skal være superbilligt og et program man installerer, så tror jeg ikke der er nogen anden udvej end Freemind. Jeg kender det dog ikke så godt, så jeg ved ikke om det kan eksportere til Office programmer

    Jeg synes nu ret godt om BUBBL. Det er så hurtigt at arbejde med, og er rigtig godt til at dokumentere brainstorms i grupper.

    Det er lidt svært at finde noget der lever op til alle dine krav tror jeg.
    Giv lyd om hvad du finder ud af.

    kh
    Jens

  11. Anne said, on maj 5, 2007 at 8:13 am

    Mindomo har introduceret en række interessante forbedringer:

    Eksport til Rich Text Format – og dermed Word (pt. dog ikke formateret som Mindjet’s, men der arbejdes på sagen.

    Eksport til de fleste billedformater: jpg, bnp, osv.

    Eksport til mmap.

    Import fra Freemind.

    (og listen fortsætter)

    Interessant produkt i hastig udvikling.

    Det giver også et godt indtryk at deres webmaster er meget lydhør for nye ønsker til produkt features, og flink til at besvare folks forum poster. Således er mange af de tidligere ønsker i forummet “ønskede produkt features” introduceret nu, og andre er undervejs. Atter andre til diskussion i forummet – iøvrigt et velstruktureret forum.

    Hvis der også kommer offline version af Mindomo, går Mindjets’ MindManager i glemmebogen for mit vedkommende. Jeg køber i så fald Mindomo Premium, som koster ca. det halve af Mindjet’s produkt.


Skriv et svar

