Kollaborativ

Kommer Teleoperatørerne efter FON-netværket?

Posted in Jens Poder by poder on januar 4, 2007

Min kollega Anders fra Monobit sendte en artikel fra Computerworld i dag om TDC, Telia, Tele2 og Cybercity’s holdning til Fon-WIFI-netværket.

Fon er en slags socialt WIFI netværk, hvor man har en særlig trådløs forbindelse, som deler ens internet-forbindelse op i to WIFI-netværk. Et privat til en selv… og et socialt, hvor andre FON-medlemmer kan logge sig på.

  • TDC, Telia og Cybercity hævder at det er imod reglerne at dele på denne måde, og TDC udtaler at de i særlig grove tilfælde ikke vil udelukke at opsige kunder, der benytter FON-routere. De forholder sig dog alle afventende, for at se om det overhovedet bliver et problem.
  • Tele2 siger at de ikke ser noget problem i det, og at de ikke vil indlede en dyneløfter-kampagne.

Så er FON et problem for teleudbyderne?

Jeg mener, at de skal slå koldt vand i blodet. FON netværket er jo ikke hotspot-netværk i traditionel forstand. For at deltage i netværket skal man selv have en internet-forbindelse som man er villig til at dele med de andre. Teleselskaberne står altså ikke over for at en hel masse kunder pludselig kan undvære et ADSL-abonnement på grund af FON.

Det eneste der på sigt kan komme under pres på grund af FON, er deres planer om at lave betalingshotspots, men her taler vi altså RIGTIG MEGET PÅ SIGT. FON-hotspots er jo netop ikke særlig praktisk placeret, men mere tilfældigt drysset ned over landet, der hvor medlemmerne bor. Jeg har lidt svært ved at se mig sidde i en bil på en eller villavej og låne adgang. Når jeg kigger på min egen konto, er der INGEN andre end mig selv der har brugt den. Og Teleselskabernes hotspot-tilbud er jo ikke ligefrem noget der har fantastisk godt fat i almindelige mennesker – de er alt for dyre og besværlige. Så hvad er problemet?

Lige nu er FON mest af alt en flot vision, som man som bruger kan identificere sig med, og en mulighed for at få en rigtig billig trådløs router (La Fonera). Reelt set er der lige nu ikke noget ved FON, som skulle bekymre teleselskaberne.

Til gengæld er der masser af danskere som har købt sig en FON-router, og som ikke synes de gør noget forkert, fordi de nok ikke har finlæst forretningsbetingelserne, eller kan huske dem (chok!).

Disse danskere er Teleudbyderne nu i fare for at få en ringere relation til, hvis de hopper på JURA-vognen. Sådan havde jeg det i hvert fald selv, da jeg havde læst artiklen. Jeg tænkte “Åh nej, kan vi ikke snart få konkurrence i den danske telesektor.”

Hvorfor egentlig rasle med sablen over for FON-brugerne?

Læs artiklen her:

– Jens Poder

technorati tags:, , , , ,

En kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mikael Ørting Kristiansen said, on januar 4, 2007 at 2:49 pm

    Jeg har altså også lidt svært ved at tage de historier, der har været rundt omkring i medierne de seneste par måneder om Fon, alt for alvorligt.

    At TDC og SKAT nu skulle sidde på lur og vente på, at kunderne/borgerne åbner op for deres netværk og derefter hhv. opsige deres abonnement og indkræve ekstra skat, virker mildest talt overdrevet.

    Jeg vil skyde på, at det ville kræve temmelig meget arbejde, og mon de ansatte på SKAT har tid til at sidde og følge med inde på Fons Google Maps-kort over danskere, der har tilmeldt sig Fon? I særligt grove tilfælde (hvad de så end kunne tænkes at være) kan det da godt være, at fx TDC griber ind på en eller anden måde, men jeg tror godt, vi andre almindelige internetbrugere kan sove roligt, også selv om vi lige har fået en Fon-router …


Skriv en kommentar