Kollaborativ

Myspace danner grundlag for økologi af små social software sites

Posted in Uncategorized by poder on maj 14, 2006

En bemærkelsesværdig trend i social software, viser styrken af etablerede sites i denne kategori. Frem for at prøve at lancere bedre versioner af det News Corp ejede megasite Myspace.com synes tendensen at være, at man skal bygge tjenester der ridder på skuldrene af dette mega-community. Feeding the myspace beast kalder Pete Cahmore fra Mashable det.

Vi kender allerede tendensen med at bygge mashups. Men disse har primært haft et aplikations/service-fokus. Som for eksempel det klassiske mashup: gtraffic.info som baserer sig på Google Maps og BBC’s trafikdata.

Men nu opstår der altså sociale software sites der fungerer som værktøjer for indbyggerne på Myspace.com. Her er to af slagsen

Mydeathspace.com: Et bizart sted hvor myspace-brugere der er døde lægges online, så man kan give dem en sidste kommentar med på vejen. Da myspacere typisk er ret unge, er det en ret trist affære at læse og se billeder af unge myspacere der har kørt sig selv ihjel eller er begået selvmord.

NooZ: En digg for myspacere (altså en brugergeneret nyhedstjeneste). Her deler myspacere nyheder med hinanden. Det er en ret rå applikation, der stadig er i sin vorden. Men tenden er der.

– Jens Poder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: