Kollaborativ

gaffapedia vs wikipedia = music wiki war ?

Posted in Uncategorized by poder on maj 2, 2006

Gaffa har lanceret et musikleksikon baseret på wiki. GAFFApedia Ofte brokker jeg mig over at der er for få danske web2.0 sites, så det er et prisværdigt forsøg som gaffa har kastet sig ud i. De har selv lagt ud med at lave 500 musik-indlæg og der er allerede kommet ca 100 nye til fra brugerne.

Jeg læste et sted på en blog at en brugere havde kopieret teksten fra den danske wikipedia til
Gaffapedia, hvilket bloggeren mente var lovligt. Jeg vil ikke kaste mig ud i den juridiske eller moralske diskussion om det er ‘lovligt’ at kopiere til og fra wikipedia, men det har fået mig til at overveje hvorfor gaffa egentlig har lavet denne version af en wiki. Hvis ikke der er en markant forskel på hvad jeg kan finde i wikipedia, skulle man så ikke støtte den i stedet for?

Der er masser af muligheder:
Gaffa kunne gøre en forskel ved eks automatisk tilføje seneste gaffa artikel, tilføje kommende danske konserter osv.
Man kunne måske opnå en bedre styring af indlæg end wikipedia, fordi gaffas brugere er mere mere motiveret eller troværdige ???
Gaffa kunne udvide gaffapedia til at være et social netværk omkring musik og ikke bare et leksikon…

Og hvorfor skal wikipedia have ‘eneret’ på wikis?
Er der ikke plads til at vi laver dedikerede wikis som eks musik?

Jeg mener at problemet ikke hverken ligger hos wikipddiea eller hos gaffapedia, men i wiki-teknologien i sig selv. Manglende syndikering mellem wikis gør at man ofte kommer ud i en sådan diskussion omkring hvor skal indholdet ligge.
Hvis nu gaffapedia nemt kunne syndikere alt musik indlæg fra wikipedia som rss (e. lign) – eks via en opml lign. funktionalitet, så kunne gaffa slippe for at ‘kopiere’ alt det eksisterende indhold i wikipedia og gaffa kunne fokusere på den social-software funktionalitet. Til gavn for alle.

Gaffa kan selvfølig som portal have et ønske om at ‘lukke sig’ og kun tænke på at eje alt indholdet og brugerne. Men det er en så gammeldags holdning til hvordan man skaber en god forretning på web, at jeg nægter at tro at det er sådanne overvejelser gaffa har haft, da de startede deres eget musik-leksikon.

– Thomas elton

Set hos
Henrik Moltke
torben sangild

Skriv et svar

