Kollaborativ

Pageflakes – min nye yndlingsstartside

Posted in Uncategorized by poder on marts 18, 2006

Kan i huske for et par år siden, hvor Yahoo’s startside var totalt funky, fordi man selv kunne personalisere sine nyhedsfeeds, og vælge præcis hvilke man ville have med, altså ud fra en shortlist.

Altså knap så fedt viste det sig at være i længden. Grimt, bøvlet og ufleksibelt synes man det var efter et stykke tid. Og man (eller jeg i hvert fald) endte altid med at kode min egen.

Men nu viser en ny række af startsider baseret på AJAX-kodning vejen frem, og her er min nye yndling: Pageflakes:

Pageflakes

Billedet er af min egen forside. I løbet at ganske få klik har jeg kunnet:

  • Indhente mine Gmail-mails til siden.
  • Lave en liste over de vigtigste links jeg bruger til daglig
  • Have en tagcloud til de vigtigste tags på min del.icio.us account
  • Have en liste over de 20 nyeste links fra samme account, og mulighed for at klikke videre ned i de næste tyve, og de næste tyve og de næste…
  • Så er der et google søge felt, så jeg kan slippe af med det jeg har i browseren.
  • Jeg kan importere en OPML-fil og sætte en RSS-reader op, eller blot læse fra enkelte kilder

Dertil kommer alle mulige småting, ure, todo-lister, kontaktpersonlister og der kommer hele tiden nye til.

Jeg kan inddele mine informationer på forskellige faneblade, hvis jeg skulle have lyst. Og organiseringen af siderne foregår selvfølgelig med en fuldstændig uproblematisk og intuitiv drag and drop.

Pageflakes er et smukt eksempel på hvordan AJAX-programmering har gjort det muligt at støve gamle koncepter af og genbruge dem med ny vitalitet fordi det hele er blevet nemmere. Noget der engang var meget nørdet, er blevet lidt mere tilgængeligt, men sikker stadig meget nørdet.

– Jens Poder

 

Skriv et svar

