Kollaborativ

Blog via performancing i Firefox

Posted in Uncategorized by poder on februar 8, 2006
Performancing for Firefox 1.1 | Performancing.com

Dette blog indlæg er et forsøg på at Performancing extensionen til Firefox af. Jeg har tidligere brugt Flock meget som min primære browser fordi den integrerer blogging på en meget elegant måde.

Især er jeg glad for Flocks evne til at integrere billeder fra min Flickr account i mine blogskriv. Men desværre er blogging delen af Flock en lille smule ustabil, og Flock har ikke Firefox’s livebookmarks og gode hastighed. Så jeg tester altså nu performancing af som, også ligesom Flock integrerer Del.icio.us, dog ikke helt så elegant.

Og hvordan er oplevelsen så med Performancing?

Tjaa… Når man skriver i performancing dukker inddateringsfeltet op på et elegant overlay i bunden af siden, som virker meget lækkert. Det spiller rigtig godt. Så til at blogge er glad. Her er flocks inddateringsdel en lille smule buggy.

Det jeg savner blogmæssigt er en god måde at håndtere billeder på. Man kan kun linke til billedurler, hvilket jo forudsætter at man har sine billeder liggende på en server allerede. Så jeg skal altså ud i et andet program for at tilføje billeder. Knap så fedt.

Bookmark funktionen giver en meget cool overblikskabende søgemaskine til at søge i ens Del.icio.us links. Det er godt fordi man hurtigt mister overblikket over tags og links på Del.icio.us siden. Så man har brug for et andet interface. I forhold til flock er det igen ikke helt så elegant integreret. Man får et overlay i bunden af skærmen, med adgang til søgemaskine og til at bookmarke. Men i forhold til Flocks manage bookmarks funktion er det meget hurtigere at arbejde med.

Hov jeg har lige opdaget en rigtig fed feature i Performancing. Ude i højrebjælken ligger der en såkaldt history-liste. Her ligger alle de blogposts man har lavet. Ved at trykke på titlen på en post kan kalde den frem i editoren igen, og her kan man så rette fejl, og klikke på knappen “Publish as Edit”. Således går man altså ind og retter et indlæg. Det har jeg ikke fundet i Flock.

– Jens Poder

Skriv et svar

